Ett års erfarenhet under trettio års arbete

Åtta distriktssäljare, tre innesäljare, säljchefen. Tredagars träningsläger för att trimma säljarbetet. Medan snön föll utanför konferenslokalens fönster var säljandets resultatfaktorer, köpprocessen och kundpsykologi i fokus under första dagen. Engagemanget var högt i rummet. Korta teoripass, övningar, diskussioner.

Klockan blev 18. Vi rundade av dagen. Nu var det egen tid för avslappning, träning, bastu eller vad som helst fram till den gemensamma middagen kl 20. På vägen ut från kurslokalen frågade jag säljaren Janne (heter i verkligheten något annat) om han hade tid en stund.

”Du, Janne, du berättade när ni presenterade er i morse att du har trettio års erfarenhet som säljare, men … vet du vad jag tror?” Janne svarade inte, tittade på mig med en frågande blick. Jag fortsatte.

”Jo, jag tror att du egentligen bara har ett års erfarenhet som du har upprepat trettio gånger!”
Min provokation satt mitt i prick! Janne ryckte till … ”Va f-n säger du?”

Jag föreslog att vi skulle sätta oss i en ostörd del i konferensavdelningen. Jannes kroppshållning förändrades flera gånger under de minuter när jag berättade om vad jag hade observerat under dagen i konferensrummet. Hur jag hade uppfattat hans tydligt överlägsna attityd redan när han berättade om sin gedigna och breda erfarenhet som säljare. I rummet fanns några unga säljare med mindre än 2 år i yrket varav en säljare var helt ny.

Jag berättade hur han hade lutat sig bakåt i stolen, när någon av de yngre hade kommit med en idé, och ”bekräftat” med ett leende som knappast kunde tolkas positivt. Berättade också hur jag hade noterat hans attityd, eller kanske trötthet, under gruppövningarna när han inte på något sätt hade bidragit till att tillföra energi eller stötta andras engagerade tankar och idéer.

”Har du pratat med någon annan, om det du säger till mig nu?” Janne såg inte glad ut när han lutade sig framåt i stolen.
”Nej, det har jag inte gjort och det kommer jag inte heller att göra”, svarade jag.
 Janne knep ihop munnen.

”Jag har ett förslag, Janne. Att du endera … tar det här till dig och ändrar din attityd totalt, är med i gruppen och visar att du tror på företagets resultatutveckling, om du gör det … eller packar din väska och åker hem, om du innerst inne inte tycker att de här dagarna kan tillföra dig något.

Middagen var utmärkt. Alla var med vid bordet.

Torsdag och fredag. Kommunikationsträning och tips och diskussioner om att använda tiden på ett smartare sätt, smidigare samarbete mellan inne- och utesäljare, och andra uspar (”Unique Selling Points”, för dig som kanske inte vet).

Janne gjorde en oväntad sak direkt på torsdag morgon, bad gänget om ursäkt för att ”han inte hade varit med på banan igår”. Under torsdag och fredag var Janne betydligt mer än bara fysiskt närvarande och bidrog på flera sätt till ett antal vinstgivande passningar.

Han mötte mig inte riktigt med blicken när vi tog varandra i hand, när vi hade slutat på fredag eftermiddag, men på lördag fick jag ett SMS. ”Hej Björn, tack för din uppriktighet, jag längtar efter att åka till min första kund på måndag, den känslan har jag inte haft på många år / Janne.”

Ps. Jag tog kontakt med ”Janne” innan jag skrev ner den här episoden. Vi hoppas båda att berättelsen kan ge några människor goda och användbara insikter, och självklart även långt utanför säljyrket. Ds.

Ha det bra / Björn
 

 
 

 

Arkiv

Fattar inte vad jag…
Om kommunikation mellan människor – när det går tungt, blir tvärstopp eller flyter smidigt.

En ogådd stig
Det nyfikenhet kan göra med oss, och mellan oss.

Det kom bara ett ord
Vad som kan hända när bristande impulskontroll och hänsyn möter effektiv feedback.

Vad skulle de tänka?
Han hejdade sina steg utanför muren, och kom att reflektera kring sitt liv. Det liv som hade varit.

Det grejar du inte
Frågan är vad de orden skulle göra med dig? Få dig att tappa sugen, ge dig en extra energikick eller …

Jag tänkte du ville veta
När jag för länge sedan hade förmånen att jobba under en ledare av den allra högsta valören.

Hårda nypor
”Men snälla nån, Björn, visst finns det tillfällen när det kan vara befogat att ge en medarbetare en rejäl utskällning, om det behövs?”

Ett års erfarenhet under trettio års arbete
Men frågan är, vad det är som gör att vi ibland anar, att det kan finnas något annat under det till synes svårgenomträngliga ytan.

Vi behöver dig här
Många ledare har svårt att hitta balansen mellan sin förmåga att visa medkänsla och samtidigt kunna ställa tydliga krav. Men när det fungerar kan vinsterna bli …

Du har ju nytt jobb?
Tron att en företagsledning kan skapa en stark kultur är en illusion – den kan bara skapas av många självständiga och samarbetande människor tillsammans.

Chefen som gick
Att ompröva chefsroller, och vidga tankarna kring ledarskap, handlar inte bara om självinsikter och kunskaper – utan lika mycket om mod.

Budskapet som susade förbi
Ibland finns de där – undertexterna. Frågan är vad som kan hända mellan oss om vi blir tydligare, sänder färre undertexter … och blir bättre på att upptäcka de som kommer?

Time out
Ibland kan överraskande tydlighet få avgörande betydelse för den gemensamma framtiden.

Djävulens advokat
Vi är kloka. Vi har dessutom lång erfarenhet, av att tänka. Borde väl räcka.

Efter Djävulens advokat
Ibland kan en överraskande situation, totalt oförutsägbar, få oss att se verkligheten med nya ögon. Kanske inte alltid angenämt med många gånger väldigt nyttigt och användbart.

Lite rundare
I hierarkiska organisationer är avstånden mellan människor längre, en miljö där prestige och revir kan frodas. Och tillsammans med för mycket ”politisk korrekthet” kan humor och spontana glädjeyttringar hämmas. Många av oss upplever den typen av kulturer som ganska fyrkantiga.

Verkligheten
För det mesta är verkligheten som vi vill att den ska vara. Men ibland önskar många av oss att vi skulle hinna med mer, och slippa den där energislukande stressen. Vi upptäcker ju inte förrän efteråt att vi förbrukat mer av oss själva, än vi tillfört.

Amanda Josefina
Två kvinnor, med över 70 års åldersskillnad och som aldrig träffats, stärker oss med sin klokhet.

Bra böcker kan vidga
Läsresor kan vara fantastiska. De kan börja var som helst, och ta oss långt bortom bortom och ändå hamna mitt i våra huvuden och mitt i våra hjärtan.

Varför berättar du det?
Ibland kan vi bli så upptagna av våra egna snäva egoistiska behov, så vi missar den större verklighet vi lever i – även om den verkligheten finns alldeles intill och runt omkring, hela tiden.

Så här kan vi inte ha det längre
Alltför många ledare drar sig för, eller tvekar inför de ”svåra samtalen” – trots att många svåra samtal kan leda till personlig utveckling och en bättre samarbetskultur.
 

Rundabordet Ledarskap · Arnön 736, Stenhammars Udde, 655 95 Väse · info@rble.se