
Fortsättning på MånadsBjörn i mars – ”Djävulens advokat”
Efter Djävulens advokat
Fredag kväll i försommarvärmen. På bryggan nio personer från företaget i
min berättelse, en för kvällen förstärkt ledningsgrupp.
”Idag är det drygt två månader sedan vi träffade
Johan Albertsson och fick hans raka och osminkade frågor”, konstaterar
logistikchefen Hugo.
”Mmm, det var en smartchock,” sa Nazarine, IT-chef
och yngst i ledningsgruppen.
”Smartchock, häftigt uttryck” utbrast säljaren Johan … ”det ska jag
använda, haha ...”
Vd Cajsa: ”Ok, ska vi summera var vi står nu, kan du ta det Erik” (HR-chef
i företaget sedan två år).
Erik: ”Vi tog tag i utifrån-och-in direkt.
Med professionell hjälp genomförde vi två separata mätningar av våra
kunders och leverantörers upplevelser av oss, i flera olika avseenden.
Och var och en av oss besvarade dessförinnan frågorna – hur vi trodde
att kunder och leverantörer skulle beskriva samarbetet med oss.
Med verklighetsbilden, d.v.s. resultatet av
kundattitydmätningarna – jämfört med det utfall vi hade förväntat oss –
fick vi anledning att snabbt göra oss av med flera illusioner om vår
förträfflighet. Smärtsamt men väldigt nyttigt.”
Erik fortsatte: ”Analyserna av
kundattitydmätningarna la grunden till vår egen klimatstudie
(fortfarande med extern mät- och analyshjälp). Att många utifrån hade
gett oss konkreta exempel på hur de upplevde brister i samarbetet med
oss, gav ju oss starka skäl att ta reda på vad vi själva tyckte om
samarbetet i alla led i företaget.”
”Bra sammanfattat, föredömligt kort”, Cajsa reste
sig tog några steg närmare bryggkanten, sträckte på sig och vände sig
mot de andra ”Jag är glad över hur vi tog tag i den energi som Johan
Albertsson tvingade oss att plocka fram. Vad hade hänt annars? Och att
vi nu vet, varenda medarbetare i alla roller och i alla grupper att
smartare, smidigare och säkrare SAMARBETE på alla nivåer i
företaget, och med alla kunder och leverantörer, är det vi vet att vi
kommer att vinna allra mest på att stärka.
Amir (gruppledare på lagret): Jag tycker det var
bra att alla fick ta ställning till SAMARBETE som ett värdeord,
eller om vi skulle välja ett annat begrepp. Och majoriteten istället
valde ledord, som pekar framåt ger oss riktningen och är
betydligt lättare att ta till sig.
”Jag vill ta upp en annan sak som vi fått vissa
indikationer på genom mätningarna,” Hugo lät beslutsam. ”David, du har
tjatat ganska länge om hur svårt du tycker det är att samarbeta med
90-talister, unga människor som du tycker vill ha så mycket frihet och
omväxling så det är svårt att …” Hugos konstaterande ställdes närmast
som en fråga … och David svarade.
”Ja, ja, jag kommer ihåg ungefär vad Agneta
(ekonomichef) sa till mig strax efter mätningen.”
”90-talisterna, de finns därute! Många är välutbildade, de är digiborn*,
kreativa och har ofta andra livsstilar än du och jag. Om ska vi ska
kunna attrahera de intressantaste unga att söka sig till oss – attrahera
med större framgång än våra konkurrenter, så måste vi programmera om oss
själva en del – och då vill jag du ska börja, David.” (Agneta och David,
båda sextitalister).
Och vad som finns under ledordet SAMARBETE och
vilket det andra ledordet blev, med så nära konsensusbeslut man
kan komma, det ska jag berätta om i MånadsBjörn i augusti.
Ha det bra i sommar / Björn
* Digiborn = födda i den digitala världen
|