Kritik, beröm eller feedback,

Ett samtal mellan tre personer

Elsa: Igår läste jag om en aningen överhurtig ung vd som tyckte att man ska ”övergödsla” med beröm och ge feedback så ofta man kan. Vad tänker ni om det?

Daniel: Det låter som lite förenklat quickfix … men ändå, åt rätt håll.

Charlotta: När du berättar om vd:ns budskap, så ser jag en lustig bild framför mig:
En ung kille, inlagd patient på ett sjukhus, som ganska nyopererad stolpar iväg på sina kryckor, kommer ifatt den 65-åriga kirurgen i korridoren, lägger ena armen om doktorns axlar och utbrister med hög röst ”Hej Larsson, jag tycker förbannemig du gjorde ett gott jobb – bra opererat – det funkade ju. Kanon.”

Daniel: Intressant och kul bild. Du menar att beröm, eller feedback, ges uppifrån och ner, inte nerifrån och upp?

Charlotta: Så är det nog. Läkaren hade mycket väl kunnat lagt armen om patientens axlar och frågat ”Hur känns det i benet nu, Nilsson?” Det hade känts mer naturligt.

Elsa: Du belyser även en annan sak med bilden i sjukhuskorridoren. Fysisk beröring är också reglerat på den sociala stegen uppifrån och ner, eller hur? Det är också en, om ibland hjärtlig, kvardröjande maktsymbol från gamla tider.

Charlotta: Det kanske inte alla tänker på. Men jag tänker på vd:n du berättade om, Elsa. Är det bara jag som tycker att begreppet feedback har blivit ganska urvattnat och används alltmer slentrianmässigt, ibland nästan som en klyscha?

Elsa: Ja, det är synd att det har blivit så. Begreppet feedback betyder ju återkoppling eller respons och … har alltid ett seriöst syfte. Helt enkelt att ge uppmuntran och uppskattning – eller uppmärksamma en person på något som kan förbättras eller förändras.

Daniel: Du menar att man inte bara ska ge återkoppling på något man tycker personen har gjort särskilt bra?

Elsa: Nej, självklart inte … men nu kommer vi in på ett svårare område. Väldigt många av oss känner oss osäkra på hur vi ska återkoppla på något vi reagerat negativt på – en handling, ett uttalande, en dålig attityd eller något annat. Det kan lätt bli ”för mycket” som alltför ofta leder till att den andra personen går i försvar eller att min ”feedback” riskerar att starta en konflikt eller rent av bygga upp ett gräl.

Daniel: Du menar att ”A” kan uppfatta ”B:s” feedback, som har ett gott syfte, som ett påhopp?

Elsa: Javisst, det sker just nu, i den här stunden, på hundratals arbetsplatser och i kanske tusentals hem ­– alldeles i onödan. När vi lär oss att samarbeta bättre med feedback och kritik så kommer många människor att kunna arbeta effektivare och må bättre, och antalet fullständigt onödiga missförstånd och små och stora konflikter kommer att minska drastiskt.

Charlotta: Du säger feedback och kritik i samma andetag. Tycker du att det är samma sak?

Elsa: Det finns färska svenska undersökningar om hur människor uppfattar de båda begreppen – och visst, de flesta av oss upplever kritik som mer negativt laddat, ­ vilket jag tycker är synd. Jag önskar att kompetens och trygghet om samarbete med kritik och feedback skulle komma in tidigt i skolan, och man inte gör nån skillnad mellan begreppen.

Daniel: ”Jag träffade en svensk student som pluggar på ett universitet i Köpenhamn. Hon berättade att hon aldrig skulle vilja vara utan sin kritikgrupp.
”Det är ett fantastiskt stöd för att få extra energi och slippa göra onödiga tabbar,” berättade hon.
Jag frågade om vilka som ingick i hennes kritikgrupp, och om alla studenter har en egen kritikgrupp.

”Det är en lärare och två elever, och alla studenter har sin egen kritikgrupp. En annan sak är att kritik lämnas-över och tas-emot … istället för att man ger och får kritik. Det gör skillnad.”

Charlotta: Varför har vi inte kritikgrupper i Sverige? 

 / Björn

 

 

 
 

 

Arkiv

Om vi tappar nyfikenheten
Vad som kan hända med oss, om vi under en längre tid är så speedade och har så välfyllda kalendrar så vi inte orkar vara tillräckligt nyfikna, och inte heller ställer viktiga framtidsinriktade frågor – det är vad det här nyhetsbrevet handlar om

Fattar inte vad jag…
Om kommunikation mellan människor – när det går tungt, blir tvärstopp eller flyter smidigt.

En ogådd stig
Det nyfikenhet kan göra med oss, och mellan oss.

Det kom bara ett ord
Vad som kan hända när bristande impulskontroll och hänsyn möter effektiv feedback.

Vad skulle de tänka?
Han hejdade sina steg utanför muren, och kom att reflektera kring sitt liv. Det liv som hade varit.

Det grejar du inte
Frågan är vad de orden skulle göra med dig? Få dig att tappa sugen, ge dig en extra energikick eller …

Jag tänkte du ville veta
När jag för länge sedan hade förmånen att jobba under en ledare av den allra högsta valören.

Hårda nypor
”Men snälla nån, Björn, visst finns det tillfällen när det kan vara befogat att ge en medarbetare en rejäl utskällning, om det behövs?”

Ett års erfarenhet under trettio års arbete
Men frågan är, vad det är som gör att vi ibland anar, att det kan finnas något annat under det till synes svårgenomträngliga ytan.

Vi behöver dig här
Många ledare har svårt att hitta balansen mellan sin förmåga att visa medkänsla och samtidigt kunna ställa tydliga krav. Men när det fungerar kan vinsterna bli …

Du har ju nytt jobb?
Tron att en företagsledning kan skapa en stark kultur är en illusion – den kan bara skapas av många självständiga och samarbetande människor tillsammans.

Chefen som gick
Att ompröva chefsroller, och vidga tankarna kring ledarskap, handlar inte bara om självinsikter och kunskaper – utan lika mycket om mod.

Budskapet som susade förbi
Ibland finns de där – undertexterna. Frågan är vad som kan hända mellan oss om vi blir tydligare, sänder färre undertexter … och blir bättre på att upptäcka de som kommer?

Time out
Ibland kan överraskande tydlighet få avgörande betydelse för den gemensamma framtiden.

Djävulens advokat
Vi är kloka. Vi har dessutom lång erfarenhet, av att tänka. Borde väl räcka.

Efter Djävulens advokat
Ibland kan en överraskande situation, totalt oförutsägbar, få oss att se verkligheten med nya ögon. Kanske inte alltid angenämt med många gånger väldigt nyttigt och användbart.

Lite rundare
I hierarkiska organisationer är avstånden mellan människor längre, en miljö där prestige och revir kan frodas. Och tillsammans med för mycket ”politisk korrekthet” kan humor och spontana glädjeyttringar hämmas. Många av oss upplever den typen av kulturer som ganska fyrkantiga.

Verkligheten
För det mesta är verkligheten som vi vill att den ska vara. Men ibland önskar många av oss att vi skulle hinna med mer, och slippa den där energislukande stressen. Vi upptäcker ju inte förrän efteråt att vi förbrukat mer av oss själva, än vi tillfört.

Amanda Josefina
Två kvinnor, med över 70 års åldersskillnad och som aldrig träffats, stärker oss med sin klokhet.

Bra böcker kan vidga
Läsresor kan vara fantastiska. De kan börja var som helst, och ta oss långt bortom bortom och ändå hamna mitt i våra huvuden och mitt i våra hjärtan.

Varför berättar du det?
Ibland kan vi bli så upptagna av våra egna snäva egoistiska behov, så vi missar den större verklighet vi lever i – även om den verkligheten finns alldeles intill och runt omkring, hela tiden.

Så här kan vi inte ha det längre
Alltför många ledare drar sig för, eller tvekar inför de ”svåra samtalen” – trots att många svåra samtal kan leda till personlig utveckling och en bättre samarbetskultur.

Kritik, beröm eller feedback
Få begrepp har så många olika tolkningar och kan få så många olika konsekvenser. Samtalet mellan Charlotta, Daniel och Elsa kan ge oss en del värdefulla och användbara tankar.
 

Rundabordet Ledarskap · Arnön 736, Stenhammars Udde, 655 95 Väse · info@rble.se